Chceš vytvořit web, který vypadá skvěle, a taky skvěle prodává? Přečti si klíčové kroky k vytvoření webu, který přitahuje zákazníky jako magnet. Od definice cílů a cílového trhu přes atraktivní design, kvalitní obsah, až po strategii propagace a analýzu výkonu. To Ti umožní dosáhnout lepších výsledků v prodeji on-line.

Nebudu Ti říkat, že „stačí kliknout na tlačítko a Tvůj web bude prodávat ostošest“. V článku najdeš inspiraci a konkrétní tipy pro transformaci webu z obyčejné stránky na produktivního prodejce.

Co to je ten "prodejní web"?

Web je nejproduktivnější prodejce. Za předpokladu respektování několika zákonitostí. Fungují malinko jinak než v oflajnu, ale v zásadě jde o:

  • příjemné vystupování,
  • jasnou a neodolatelnou nabídku,
  • pohodlný nákup,
  • a následnou péči.

Víš, že vznik první webové stránky sahá do r. 1990? Švýcarský CERN na info.cern.ch.

1 Cíle a trh

Než začneš budovat svoje impérium (ano, koukej dál, než Tě pustí mysl), je potřeba vědět, co chceš prodat, komu, jak vypadá trh:

  • produkt nebo služba,
  • potenciální zákazník,
  • konkurence,

a dát si prodejní cíle.

2 První dojem

Vizuál

Vizuální design webu by měl být čistý a profesionální.

Barvy jako červená můžou stimulovat nákupní chování.

Rychlost

Není dobré, když se web načítá rychlostí běžce v betonových botách!

Průměrná doba pozornosti člověka se zkracuje měsíc od měsíce, a málokdo má čas sledovat kudrdlinky a číst vatu. Máme jen pár sekund na to, abychom v návalu informací z onlajnu zaujali návštěvníka právě naším webem. S pomalou nebo nejasnou odpovědí jsme odsouzeni do propadliště internetu.

Proto je důležité, aby Tvůj web byl rychlý a poutavý od prvního okamžiku. Aby lidé stihli zaznamenat, na co vlastně koukají. Co je to hlavní.

Jestli auto, krajina, les v pozadí nebo prostě jen auto. Viz fotky.

Fotky a úprava: Lenna, leden 2022

Responzivita

Responzivní design je klíčový. Počet lidí, kteří chodí na internet z mobilu, rok od roku roste.

Chceš mít úspěšný prodejní web? Zajisti, aby vypadal dokonale na všech zařízeních, a to včetně mobilních telefonů. Ocení to i Google.

Struktura a navigace

Heslo: srozumitelnost a jednoduchost. V navigaci i v popiscích.

Představ si, že navigace na Tvém webu je jako směrovky na silnici. Řidiči (čtenáři) musí lehce dojet, kam chtějí. Uspořádej menu, kategorie i tlačítka pro uživatele tak, aby nemuseli hledat nebo přemýšlet „kde by to tak mohlo být?“

„F-pattern“ čtení ukazuje, že většina lidí čte stránky ve tvaru písmene F. Klíčové informace by tedy měly být vlevo nahoře.

Obsah

Buď kreativní a vytvoř texty, které zákazníky zaujmou.

Obsah je král. A copywriting jeho pravá ruka, něco jako osobní tajemník. Proto se zaměř na kvalitní texty, které řeší problémy Tvých zákazníků.

Funkčnost

  • Kontroluj aktuálnost WordPressu i dalších pluginů a aplikací, které používáš.
  • Samozřejmě i aktuálnost informací, které na webu poskytuješ.
  • Rozmysli si dopředu systém, který budeš používat při odkazování na jiné vlastní nebo cizí stránky.

Ať se při změně nebo odstranění konkrétní stránky nebo některé funkční složky webu nestává, že se uživateli zobrazí „Error 404: page not found“ apod.

3 Komunikace

Komunikuj se svými čtenáři, klidně veď písemný dialog stylem otázka vs. odpověď.

Výzva k akci

Call-to-action prvky jsou tlačítka nebo funční odkazy s výzvou, co mají lidé udělat. Jsou to takoví našeptávači, postrkují návštěvníky tam, kam je chceme po webu vést. Ujisti se, že máš na webu CTA tlačítka. A že jsou viditelná, snadno použitelná a funkční.

Mikromomenty – např. „Chci koupit“ můžou zásadně ovlivnit, jestli se návštěvník stane zákazníkem.

4 Bezpečnost

Zabezpečení dat je jako zámek na vstupních dveřích do Tvého bytu. Zákazníci musí mít důvěru, že jejich údaje jsou v bezpečí.

  • Určitě zabezpeč svůj web protokolem HTTPS.
  • Uprav si adresu přihlašovací stránky do administrace webu.
  • Omez počet neplatných přihlášení – např. pluginem Limit Login Attemps Reloaded.
  • A nezapomeň na bezpečnostní pluginy pro WordPress, např. Wordfence nebo iThemes Security.

To jsou úplně nejzákladnější bezpečnostní kroky.

A nastav si pravidelné zálohování – např. pluginem UpdraftPlus.

5 Marketing a propagace

Marketing a propagace jsou tak trochu jako olympijský závod – každý chce být na prvním místě. K dosažení lepších prodejních výsledků Ti pomůžou:

  • SEO strategie,
  • sociální média,
  • e-mail marketing,
  • placená reklama apod.

SEO je důležité. Když web není vidět, je Tvoje veškerá další práce (např. na tvorbě hodnotného obsahu) taky neviditelná.

Google Core Web Vitals se stávají stále důležitějšími pro SEO. Jsou to metriky, kterými Google hodnotí uživatelský zážitek webu (UX). Podívej se, jak vidí Tvůj web PageSpeed Insights.

6 Analýza výkonu

Sleduj výkon webu např. prostřednictvím výše zmíněného nástroje PageSpeed Insights.

Monitoruj návštěvnost, konverze a chování zákazníků. A/B testování Ti pomůže zjistit, co funguje a co ne.

K sledování návštěvnosti, chování uživatelů a měření konverzí použij analytické nástroje jako Google Analytics 4 .

Heatmaps (teplotní mapy) umí ukázat, kde se uživatelé na webu pohybují a kde nejčastěji klikají. Prostřednictvím této zpětné vazby pomůžou odhalit i nefunkční tlačítka, nepotřebný obsah a nepotřebné (pro uživatele nezajímavé) stránky.

7 Aplikace a integrace

Aplikace a napojení např. na mailingový nebo fakturační systém jsou nezbytným pomocníkem prodejního webu.

  • Mailingový nástroj MailerLite.
  • Systém pro automatický prodej s napojením na banky, platební brány, mailing: SimpleShop.

8 Zákaznická podpora

Spokojený zákazník se vrátí, když v pohodě najde:

  • online chat,
  • FAQ sekce,
  • informace o návodech, dopravě, reklamacích….

tím vším podpoříš jeho důvěru.

A aby na Tebe nezapomněl, buď s ním v kontaktu. Informuj, vzdělávej ho a nabízej přes e-mailing nebo sociální sítě.

9 Návratnost investice

Měj na zřeteli náklady a zisky. Důležité je mít jasno, jestli se Tvůj projekt vyplatil. Kupeckými počty:

Návratnost v % = (příjmy – výdaje) / výdaje * 100

  • < 0 – projekt je ztrátový
  • > 0 = projekt je ziskový

Vytvořit web, který prodává, je výzva. Neříkám, že to je snadné, ale s pevnou strategií a konzistentním postupem můžeš dosáhnout skvělých výsledků. 

Máš otázky k webu a on-line podnikání?

Můžeme je společně projít na 25minutovce zdarma. Těším se!

Logo LENNA
Lenna: černobílá, kouká vlevo

Rockerka zamilovaná do onlajnu.
Multipotenciálka, která propojuje osobní rozvoj s (nejen) digitálním tvořením.
Konzultantka a mentorka, na kterou se můžeš spolehnout.

  • Pomůžu Ti s webem.
  • Provedu Ti korekturu.
  • Podpořím Tvoje sebevědomí a sebedůvěru i v podnikání.
  • Poskytnu Ti podporu a motivaci, pokud se chceš posunout do vyššího patra.
Facebook Comments Box