
Nevíš, co je Z-index? Nemůžeš si vzpomenout, co znamená česky Spoofing?
Nakoukni do slovníčku. Obsahuje 400 digi výrazů a termínů, které se používají v on-line prostoru.
A
A/B Testing
A/B testování
Proces srovnávání dvou verzí webové stránky, reklamy, strategie nebo produktu pro zjištění, která verze má lepší výkon (lépe rezonuje s publikem).
Acceptance Rate
Míra přijetí
Procento e-mailů úspěšně doručených nebo přijatých mailovým serverem, doručených do uživatelských schránek.
Accessibility
Přístupnost
Design a vývoj webových stránek tak, aby byly přístupné a použitelné pro všechny uživatele, včetně osob se zdravotním postižením.
Acquisition Channels
Kanály získávání (akviziční kanály)
Cesty, prostřednictvím kterých návštěvníci přicházejí na web. Může zahrnovat organické vyhledávání, sociální média, e-mail, referral odkazy, placenou reklamu atd.
Ad Impressions
Zobrazení reklamy
Počet zobrazení on-line reklamy.
Affiliate Marketing
Affiliate marketing
Praxe, kde podniky odměňují jednoho nebo více affiliate partnerů za každého zákazníka nebo návštěvníka získaného prostřednictvím marketingových snah affiliate.
Agile Development
Agilní vývoj
Metodika vývoje softwaru, která zdůrazňuje iterativní práci, pružnost a rychlou odezvu na změny a spolupráci mezi týmy.
Algorithm
Algoritmus
Sada pravidel pro řazení a organizaci obsahu, pro výpočty a řešení problémů, klíčový prvek v AI. Často využívaná ve vyhledávačích a sociálních médiích.
Algorithm Bias
Zaujatost algoritmu
Tendence AI systémů k neobjektivním výsledkům způsobená zkreslenými daty.
Alignment
Zarovnání
Způsob uspořádání různých prvků v designu, obvykle ve vztahu k stránce nebo dokumentu.
Alt Text
Alternativní text
Popis obrázků důležitý pro přístupnost a SEO.
Analytics
Analytika
Data pro sledování výkonu vašeho webu, sociálního média nebo kampaně.
Anchor Text
Kotva
Viditelný, klikatelný text v hypertextovém odkazu.
Antivirus
Antivirový software
Software používaný k prevenci, identifikaci a odstraňování virů a jiného škodlivého softwaru z počítače.
ASO
App Store Optimization
Optimalizace App Store
Proces optimalizace mobilních aplikací pro dosažení lepšího umístění v obchodech s aplikacemi.
App Store/Google Play
Obchod s aplikacemi: App Store, Google Play
Obchody s aplikacemi pro iOS a Android zařízení.
API
Application Programming Interface
Aplikační programovací rozhraní
Rozhraní, které umožňuje různým softwarovým produktům vzájemně si vyměňovat data a funkce.
AI
Artificial Intelligence
Umělá inteligence
Věda a inženýrství zaměřené na vytváření strojů a softwaru, které mohou vykonávat úkoly vyžadující lidskou inteligenci, jako je rozpoznání řeči nebo rozhodování. Napodobují lidské myšlení a chování.
Artificial Neural Network
Umělá neuronová síť
Výpočetní model inspirovaný strukturou a funkcemi lidského mozku, složený z umělých neuronů, používaný pro úkoly jako je rozpoznávání obrazů nebo zpracování přirozeného jazyka.
Assisted Conversions
Asistované konverze
Měření příspěvku různých kanálů, které pomohly k dosažení finální konverze, i když nebyly posledním dotekovým bodem.
Asynchronous Learning
Asynchronní učení
Učení, kdy se studenti účastní kurzu v různých časech.
Attribution Modeling
Atribuční modelování
Proces určení, které marketingové kanály nebo dotekové body přispěly k finální konverzi nebo prodeji. Pomáhá pochopit efektivitu různých marketingových aktivit.
Audience
Publikum
Vaši sledující a lidé, které se snažíte oslovit.
AR
Augmented Reality
Rozšířená realita
Technologie překrývající digitálně vytvořený obsah nad reálným světem, umožňující uživatelům interagovat s oběma elementy.
Authoring Tool
Autorský nástroj
Speciální software pro tvorbu e-learningových materiálů.
Automation Tools
Nástroje pro automatizaci
Software navržený ke zjednodušení a automatizaci marketingových procesů.
Autonomous Systems
Autonomní systémy
Systémy schopné provádět úlohy nezávisle na lidském dohledu, často s využitím AI.
Avatar
Virtuální identita
Obrázek nebo uživatelské jméno, které reprezentuje osobu on-line.
Average Session Duration
Průměrná délka sezení
Průměrná délka času, po který uživatelé zůstávají na webu během jedné návštěvy.
B
Back-End Development
Vývoj serverové části
Vývoj serverové části webových aplikací, který se zaměřuje na databázi, server a aplikační logiku. Není vidět pro uživatele.
Backlink
Zpětný odkaz
Odkaz na webu vedoucí zpět na vaši stránku, je důležité pro SEO.
Bandwidth
Přenosová šířka pásma
Množství dat, které může být přeneseno z jednoho bodu do druhého za určitý časový úsek.
Banner Ad
Bannerová reklama
Formát on-line reklamy, obvykle grafický.
Baseline
Základní čára
Neviditelná čára, na které text sedí, je výchozím bodem pro měření výšky písma.
Behavior Flow
Tok chování
Vizualizace cesty návštěvníků skrz různé stránky webu. Poskytuje vhled do toho, jak uživatelé navigují a interagují s obsahem.
BeReal
Sociální médium, které podporuje autentičnost skrz sdílení neupravených momentek.
Beta Testing
Beta testování
Testování aplikace ve fázi, kdy ještě nebyla oficiálně vydána, často omezené na určitý počet uživatelů.
Big Data
Velká data
Obrovské objemy dat, které mohou být analyzovány pro získání užitečných informací.
Billing
Fakturace
Proces vystavování a správy faktur za prodané zboží nebo služby.
Bitly
Služba pro zkracování URL, populární pro sdílení odkazů na sociálních médiích.
Blacklist
Černá listina
Seznam IP adres označených za spam.
Bleed
Přetisk
Obvykle se vztahuje na okraj listu, který bude oříznut, v designu je to umělecké dílo nebo barva pozadí, která se rozšiřuje do této oblasti.
Blended Learning
Smíšené učení
Vzdělávací přístup, který kombinuje různé formy učení, například e-learning a prezenční výuku.
Blockchain
Technologie pro vytváření zabezpečených a decentralizovaných digitálních záznamů.
Blog
On-line platforma pro publikování článků a příspěvků. On-line deník nebo informativní webová stránka, kde jednotlivci nebo organizace pravidelně zveřejňují obsah.
Boost
Zvýraznění
Zvýraznění příspěvku na sociálních médiích pro zvýšení jeho dosahu.
Bootstrap
Populární front-end framework, který usnadňuje tvorbu responzivních a mobilně přístupných webových stránek.
Botnet
Síť soukromých počítačů infikovaných škodlivým softwarem a řízených vzdáleně bez vědomí jejich majitelů.
Bounce and Exit Rate Comparison
Porovnání míry opuštění a výstupu
Analýza rozdílů mezi mírou opuštění (jediná stránka navštívena) a výstupní mírou (poslední stránka návštěvy) pro pochopení uživatelského chování.
Bounce Rate
Míra opuštění stránky
Procento návštěvníků, kteří opustili web po zobrazení pouze jedné stránky, bez další interakce. Vysoká míra opuštění může signalizovat problémy s obsahem nebo uspořádáním webu.
Bounce Rate (email)
Míra odrazu
Procento e-mailů, které nebyly úspěšně doručeny příjemcům.
Brand Awareness
Povědomí o značce
Míra povědomí o značce mezi spotřebiteli.
Brand Equity
Hodnota značky
Celková hodnota, kterou značka přidává k produktům nebo službám, často odrážející vnímání značky zákazníky.
Brand Management
Správa značky
Proces analýzy a plánování, jak je značka vnímána na trhu.
Breadcrumb Navigation
Drobečková navigace
Navigační prvek, který ukazuje uživateli, kde právě se na webu nachází.
Bulk Mail
Hromadný e-mail
Velkoobjemové marketingové nebo propagační e-maily odeslané velké skupině lidí.
Business Intelligence
Obchodní inteligence
Využití softwaru a služeb pro lepší informovanost v rozhodování pomocí analýzy dat.
BPM
Business Process Management
Řízení obchodních procesů
Proces navrhování, sledování, správy a provádění vzájemně souvisejících obchodních procesů.
B2B
Business to Business
Obchod mezi firmami
Marketingové nebo obchodní transakce mezi podniky, například mezi výrobcem a velkoobchodem nebo mezi velkoobchodem a maloobchodem.
B2C
Business to Consumer
Obchod mezi firmou a spotřebitelem
Obchodní transakce přímo mezi podnikem a koncovými spotřebiteli.
Buyer Persona
Marketingová persona
Fiktivní zastoupení cílové skupiny uživatelů.
C
CTA
Call to Action
Výzva k akci
Výzva čtenářům, aby provedli konkrétní akci, jako je nákup produktu nebo přihlášení k newsletteru, např. ve formě tlačítka nebo textového odkazu.
CAN-SPAM
Zákon definující pravidla pro komerční e-maily.
Canonical URL
Kanonická URL
Preferovaná adresa webové stránky pro vyhledávače, pomáhá předcházet duplicitnímu obsahu.
Canva
Nástroj pro snadnou grafickou tvorbu, včetně šablon pro sociální média.
CSS
Cascading Style Sheets
Kaskádové styly
Jazyk používaný k definování vzhledu a formátování webové stránky v kombinaci s html.
Catch All
Doménový koš
Systém, který umožňuje uživatelům přijmout e-mail poslaný i na neexistující adresu v rámci dané domény. Nevýhoda je možné zneužití pro SPAM.
Chatbot
Program používající AI pro simulaci konverzační interakce s uživatelem, často nasazený na webech nebo sociálních médiích pro zákaznický servis.
CTR
Click Through Rate
Míra prokliku
Počet kliknutí k počtu zobrazení. Míra, která ukazuje, kolik procent lidí, kteří viděli reklamu nebo odkaz, na ni skutečně klikli. Je to důležitý ukazatel účinnosti reklamních kampaní. V e-mail marketingu procento příjemců, kteří klikli na odkaz v marketingovém e-mailu. V marketingu na sítích na příspěvek
Clickbait
Prokliknutelný obsah navržený tak, aby přilákal uživatele k kliknutí, může být provokativní i zavádějící nebo manipulativní.
Cloud Computing
Cloudové služby
Poskytování výpočetních zdrojů na vyžádání (servery, databáze, sítě, software) prostřednictvím internetu.
Cloud Migration
Migrace do cloudu
Proces přesunu IT aktiv a zdrojů do cloudu, buď z místního serveru nebo z jiného cloudového prostředí.
Cloud Storage
Cloudové úložiště
Model počítačového úložiště, kde jsou data uložena v cloudovém prostředí.
CMYK
Cyan, Magenta, Yellow, Black/Key. Barevný model používaný při tisku, kde se kombinují čtyři barvy pro vytvoření široké škály barev.
Cognitive Computing
Kognitivní počítače
Simulace lidského myšlení v počítačovém modelu, často využívá AI a strojového učení.
Community Manager
Osoba odpovědná jménem značky za správu on-line komunikace firmy a styk s fanoušky.
CBT
Computer Based Training
Počítačově podporované vzdělávání
Kurzy prováděné na počítači bez fyzické přítomnosti instruktora.
Connected Car
Připojené vozidlo
Automobil vybavený internetovým připojením, který může sdílet informace s vnějším prostředím a jinými zařízeními.
Connectivity
Připojení
Schopnost zařízení nebo aplikace komunikovat s jinými systémy přes síť.
Content Curation
Kurátorská činnost v obsahu
Výběr, organizace a sdílení nejlepšího a nejrelevantnějšího obsahu na určité téma nebo pro konkrétní publikum. Agregace obsahu včetně formátování a údržby k uložení pro vyhledávání a uchování pro budoucí generace.
CDN
Content Delivery Network
Síť pro doručování obsahu
Síť serverů, která distribuuje obsah webových stránek na různých místech, poskytují rychlejší a efektivnější doručení obsahu a dalších on-line služeb pro zvýšení rychlosti načítání.
CMS
Content Management System
Systém pro správu obsahu
Softwarová aplikace nebo sada souvisejících programů, které se používají k vytváření a správě digitálního obsahu na webu bez potřeby rozsáhlých technických znalostí, například WordPress.
Content Marketing
Obsahový marketing
Přístup k marketingu zaměřený na vytváření a distribuci relevantního a hodnotného obsahu k přilákání a udržení jasně definované skupiny publika.
Content Strategy
Obsahová strategie
Plánování, vývoj, tvorba, distribuce a správa užitečného a relevantního obsahu v psané nebo jiné formě pro dosažení marketingových cílů.
Contrast
Kontrast
Uspořádání opačných prvků na stránce (barvy, velikosti, textury) pro vytvoření vizuálního zájmu, například světlých a tmavých barev nebo hladkých a drsných textur.
Conversational AI
Konverzační umělá inteligence
Umělá inteligence umožňující počítačům vést přirozené a zapojené konverzace s lidmi.
Conversion
Konverze
Akce, kdy návštěvník webu vykoná žádanou činnost, např. nákup nebo registraci.
Conversion Copywriting
Copywriting pro optimalizaci konverze
Psaní textů s primárním cílem přesvědčit čtenáře k provedení konverze, jako je nákup nebo zanechání kontaktu.
Conversion Funnel
Konverzní trychtýř
Cesta, kterou zákazník absolvuje od prvního kontaktu s produktem až po finální koupi.
Conversion Rate
Míra konverze
Procento návštěvníků webové stránky, kteří dokončí určitou žádanou akci (např. nákup, registrace, stažení dokumentu). Je to klíčový ukazatel účinnosti webu nebo marketingové kampaně. V e-mail marketingu procento předplatitelů, kteří provedli požadovanou akci uvedenou v e-mailu. Na sociálních sítích procento uživatelů, kteří provedou požadovanou akci na základě sociálního příspěvku nebo reklamy.
CRO
Conversion Rate Optimization
Optimalizace míry konverze
Praxe zvyšování podílu návštěvníků webové stránky, kteří provedou žádoucí akci, jako je registrace, nákup produktu nebo přihlášení k odběru.
Cookie
Soubor cookie
Malý soubor uložený na počítači uživatele, který ukládá informace o uživatelově on-line chování.
Copywriting
Tvorba obsahu
Proces tvorby textu (copy) pro reklamní a marketingové účely. Má za cíl přimět čtenáře k určité akci, jako je nákup, přihlášení se k odběru nebo navštívení webové stránky.
CPC
Cost Per Click
Cena za kliknutí
Cena zaplacená za každé kliknutí v on-line reklamní kampani.
CPM
Cost Per Thousand Impressions
Cena za tisíc zobrazení
Cena zaplacená za každých tisíc zobrazení reklamy na internetu.
Courseware
Výukový software
Jakýkoliv instruktážní software doručovaný na počítači.
Cross Platform Development
Vývoj pro více platforem
Vývoj aplikací, které fungují na více platformách, například s použitím nástrojů jako React Native nebo Flutter.
Crowdsourcing
Získávání nápadů, služeb nebo obsahu od velké skupiny uživatelů sociálních médií.
Custom Reports
Uživatelské reporty
Zprávy vytvořené v analytických nástrojích, které jsou přizpůsobeny specifickým potřebám a metrikám uživatele.
CAC
Customer Acquisition Cost
Náklady na získání zákazníka
Cena, kterou firma platí za získání nového zákazníka.
CLV
Customer Lifetime Value
Celoživotní hodnota zákazníka
Předpokládaný zisk, který podnik získá od vztahu se zákazníkem během celé doby, co je zákazníkem.
CRM
Customer Relationship Management
Správa vztahů se zákazníky
Systém pro správu vztahů se zákazníky, který pomáhá podnikům udržovat kontaktní informace, sledovat interakce s zákazníky a řídit prodejní procesy.
Customer Retention
Udržení zákazníka
Schopnost podniku udržet si zákazníky po delší dobu a zabránit jejich přechodu k konkurenci.
Cyber Attack
Kybernetický útok
Pokus o neoprávněný přístup, poškození nebo zneužití počítačových systémů, infrastruktur, sítí nebo osobních dat.
D
Dark Post
Skrytý příspěvek
Cílená sociální reklama, která se nezobrazuje na časové ose inzerenta, ale pouze v zobrazení cílových uživatelů.
Data Architecture
Datová architektura
Plán a design celého datového životního cyklu organizace.
Data Breach
Porušení dat
Incident, při kterém jsou citlivá, chráněná nebo důvěrná data vystavena riziku nebo jsou získána neoprávněnými osobami.
Data Compression
Komprese, komprimace dat
Snížení velikosti souboru nebo dat pro rychlejší přenos.
Data Democratization
Demokratizace dat
Proces umožňující všem uživatelům v organizaci přístup k datům a jejich využívání.
Data Mining
Dolování dat
Proces extrakce a analýzy užitečných informací a znalostí z velkých objemů dat za účelem získání vzorců a znalostí.
Data Privacy and Security
Ochrana dat a bezpečnost
Opatření a politiky, které chrání osobní údaje a informace o zákaznících před neoprávněným přístupem nebo zneužitím.
Data Visualization
Vizualizace dat
Grafické zobrazení dat pro snadnější pochopení a analýzu.
DDoS Attack
Útok DDoS
Distribuovaný útok typu „Denial of Service“, kde mnoho infikovaných počítačů cílí na jeden systém, což způsobí přetížení a vyřazení cílového systému ze sítě.
Decision Tree
Rozhodovací strom
Model používaný v AI pro rozhodování na základě série pravidel.
Dedicated IP
Vyhrazená IP adresa
IP adresa přiřazená výhradně vašemu účtu.
Dedicated Server
Dedikovaný server
Fyzický server vyhrazený pro jednoho klienta, nabízející plnou kontrolu a zdroje.
Deep Learning
Hluboké učení
Podobor strojového učení využívající hluboké neuronové sítě, které jsou složeny z více vrstev umělých neuronů, k učení se z velkého objemu dat a k predikcím.
Deep Linking
Hluboké propojení
Odkazování přímo na konkrétní stránku nebo obsah na webu, nikoli jen na domovskou stránku.
Demarketing
Marketingové strategie zaměřené na snížení poptávky spíše než na její zvyšování. Odradí od nákupu produktu.
Device Categorization
Kategorizace zařízení
Rozdělení návštěvnosti webu podle typu zařízení, jako jsou stolní počítače, mobilní telefony a tablety.
Digital Disruption
Digitální disrupce
Evoluce, která ovlivňuje očekávání a chování v kultuře, trzích a průmyslech po zavedení nových technologií a obchodních modelů.
Digital Marketing
Digitální marketing
Marketingové aktivity prováděné přes digitální kanály jako jsou sociální média, e-maily, vyhledávače a webové stránky.
DPA
Digital Process Automation
Automatizace digitálních procesů
Automatizace obchodních procesů pro zvýšení efektivity.
Digital Product
Digitální produkt
Neuchopitelný produkt, který existuje v digitální formě, například e-knihy, on-line kurzy, software, hudební soubory.
Digitalization
Digitalizace podnikání
Využívání digitálních technologií pro zlepšení obchodních procesů.
Digitization
Digitalizace
Proces převodu analogových dat do digitální podoby.
DM
Direct Message
Přímá zpráva
Soukromá zpráva mezi uživateli sociálních médií viditelná pouze odesílateli a příjemci.
Direct Response Copywriting
Copywriting přímé reakce
Psaní textů s cílem vyvolat okamžitou akci, jako je nákup, registrace, nebo přihlášení k odběru newsletteru.
Distance Education/Learning
Dálkové vzdělávání
Vzdělávání, kdy jsou studenti a instruktoři na různých místech.
Domain Authority
Autorita domény
Metrika, která odhaduje schopnost webové stránky umístit se ve vyhledávačích.
Domain Name
Doménové jméno
Adresa webové stránky, která identifikuje unikátní lokalitu na internetu.
DNS
Domain Name System
Systém doménových jmen
Systém, který překládá lidsky čitelná doménová jména na IP adresy
DOI
Double Opt-In
Dvojitý opt-in
Proces, kde uživatel musí potvrdit svou registraci přes potvrzovací e-mail.
Drip Campaign
Postupná marketingová kampaň
Typ e-mailové marketingové kampaně, kde jsou e-maily nebo příspěvky na sítě rozesílány podle předem nastaveného harmonogramu.
Dropshipping
Model obchodu, kde prodejce nepřechovává zboží skladem, ale místo toho předává objednávky zákazníků a podrobnosti o zásilce přímo dodavateli, který pak zboží odesílá přímo zákazníkovi.
Dynamic Content
Dynamický obsah
Personalizovaný obsah, který se mění v závislosti na uživatelských datech a chování.
E
E-commerce
Elektronický obchod
Elektronický obchod nebo internetový obchod zahrnuje nákup a prodej zboží nebo služeb prostřednictvím elektronických systémů, jako jsou internet a jiné počítačové sítě.
E-commerce Platform
Platforma pro prodej
Softwarová aplikace, která umožňuje on-line prodej zboží a služeb.
Editorial Calendar
Redakční kalendář
Plánovací nástroj, který určuje, kdy a který obsah bude publikován napříč různými marketingovými kanály.
eLearning
Elektronické učení
Vzdělávání, které probíhá na digitálním médiu, jako je počítač nebo mobilní telefon.
Email Campaign
E-mailová kampaň
Série marketingových aktivit směřujících k dosažení konkrétního marketingového cíle.
Email Deliverability
Doručitelnost e-mailů
Úspěšnost doručení e-mailů závisí na tom, zda e-maily neskončí ve spamu.
Email Marketing
E-mail marketing
Zasílání marketingových zpráv potenciálním nebo stávajícím zákazníkům prostřednictvím e-mailu.
ESP
Email Service Provider
Poskytovatel e-mailových služeb
Platforma, software sloužící ke správě a odesílání e-mailových marketingových kampaní.
Encryption
Šifrování
Proces převodu informací nebo dat do tajného kódu, aby se zabránilo neoprávněnému přístupu.
E2EE
End-to-End Encryption
Koncové šifrování
Metoda šifrování, při které jsou data šifrována na straně odesílatele a dešifrována pouze na straně příjemce.
Engagement Rate
Míra zapojení
Procento uživatelů, kteří interagují s obsahem na webových stránkách, v e-mailech nebo na sociálních médiích, například prostřednictvím lajků, komentářů nebo sdílení.
Ephemeral Content
Dočasný obsah
Obsah na sociálních médiích, který je dostupný pouze po omezenou dobu, jako například Instagram Stories.
Event Tracking
Sledování událostí
Funkce v analytických nástrojích, která umožňuje sledování specifických akcí uživatelů na webu, jako jsou kliknutí na tlačítka, přehrání videa, odeslání formulářů apod.
Exit Pages
Stránky opuštění
Poslední stránky, které uživatelé navštíví před opuštěním webu. Analýza těchto stránek pomáhá pochopit potenciální důvody pro opuštění webu.
Exit Rate
Míra opuštění stránky
Procento návštěvníků, kteří opustí web z určité stránky.
Expert System
Expertní systém
Počítačový systém, který napodobuje rozhodovací schopnosti lidského experta.
Eye Tracking
Sledování očí
Technologie, která sleduje, kam se uživatel dívá na obrazovce, což pomáhá pochopit uživatelské chování. Často používaná pro lepší interakci ve VR/AR prostředích.
F
Facebook Marketing
Marketing na Facebooku
Praxe využívání platformy Facebook k propagaci značky nebo produktů, což zahrnuje placené reklamy a organický dosah.
Facial Recognition
Rozpoznávání obličejů
Technologie AI používaná k identifikaci osob na základě jejich obličejových rysů.
Feature vs. Benefit
Vlastnost vs. přínos
Vlastnost popisuje charakteristiku produktu, zatímco přínos vysvětluje, jakou hodnotu tato vlastnost přináší zákazníkovi.
Feature Writing
Psaní sloupků a článků
Tvorba podrobných článků, které prozkoumávají určité téma víc do hloubky a mají informační nebo narativní charakter.
Feed
Sociální kanál
Seznam příspěvků na sociálních médiích, které uživatel vidí ve svém profilu.
FTP
File Transfer Protocol
Protokol pro přenos souborů
Standardní síťový protokol používaný pro přenos souborů mezi klientem a serverem na síti.
Firewall
Brána firewall
Bezpečnostní systém, který monitoruje a řídí příchozí a odchozí síťový provoz na základě předem stanovených bezpečnostních pravidel.
Follower
Sledující
Uživatel, který se rozhodl sledovat jiného uživatele na sociálních médiích, aby viděl jeho příspěvky.
Font
Písmo
Grafický styl textu, včetně velikosti, hmotnosti a designu písmen.
Free App
Bezplatná aplikace
Aplikace, která je ke stažení zdarma, ale může obsahovat možnosti placených funkcí nebo in-app nákupů.
Freemium
Model aplikace, kde základní funkce jsou zdarma, ale plné funkce vyžadují placení.
Front-End Development
Vývoj klientské části
Vývoj části webové stránky, kterou vidí a se kterou přímo interaguje uživatel, včetně grafiky, rozložení a interaktivních prvků.
Fulfillment
Zpracování objednávek
Proces přijímání, balení a odesílání objednávek pro zboží, zejména v kontextu e-commerce.
Funnel Analysis
Analýza trychtýře
Proces sledování cesty uživatele od prvního kontaktu s webem až po konečnou konverzi. Pomáhá identifikovat, kde dochází ke ztrátám potenciálních zákazníků.
G
GAN
Generative Adversarial Network
Generativní soupeřící síť
Typ AI modelu, kde dva modely soupeří pro vylepšení výsledků.
Geolocation
Geolokace
Funkce aplikace, která detekuje a využívá fyzickou polohu uživatele.
Ghostwriting
Psaní na zakázku
Psaní textu, který je oficiálně připsán jiné osobě než tomu, kdo ho skutečně napsal.
Goal Completion
Dokončení cíle
Kolikrát kdy byly splněny předem nastavené cíle (např. dokončení nákupu, registrace, stažení souboru) na webu.
Google AdWords
Reklamní služba od Google, která umožňuje uživatelům vytvářet a spravovat reklamy v síti Google.
Google Analytics
Služba od Google, která umožňuje sledování a analýzu návštěvnosti webu. Poskytuje podrobné informace o chování uživatelů, zdrojích návštěvnosti, konverzích a dalších metrikách.
Google Search Console
Nástroj od Google, který umožňuje webmasterům zjistit, jak jejich stránky vidí vyhledávač a optimalizovat jejich on-line přítomnost.
Grid
Mřížka
Systém horizontálních a vertikálních sloupců a průvodců sloužící k uspořádání prvků na stránce, používaných pro strukturu, konzistenci a přesnost v designu. Používá se pro dosažení vizuální harmonie a konzistence.
Growth Hacking
Strategie zaměřená na rychlý růst a získávání uživatelů s minimálními náklady.
H
Hacker
Jedinec, který využívá technické dovednosti k neoprávněnému přístupu k počítačovým systémům nebo sítím.
Handle
Uživatelské jméno
Jedinečné uživatelské jméno na sociálních médiích, často označené symbolem @.
Haptics
Haptická zpětná vazba
Technologie simulující hmatové vnímání prostřednictvím různých sil, obvykle vibrací, poskytující uživatelům fyzickou odezvu na virtuální interakce.
Hard Bounce
Tvrdý odraz
E-mail, který byl trvale nedoručen z důvodu neplatné adresy nebo blokace.
Hashtag
Slovo nebo fráze předcházející symbolem #, používané na sociálních médiích pro označení a vyhledávání obsahu podle témat.
Headline
Nadpis
Nadpis, který má za cíl upoutat pozornost čtenářů a přimět je k četbě dalšího textu.
Heatmaps
Teplotní mapy
Vizualizace, která ukazuje, na které části webové stránky uživatelé nejčastěji klikají nebo jak se po stránce pohybují. Pomáhá identifikovat, které oblasti jsou pro uživatele nejzajímavější nebo problematické.
Heuristic
Heuristika
Praktická metoda používaná v AI pro rychlé dosažení řešení.
Hierarchy
Hierarchie
Využití vizuálních prvků k určení důležitosti informací v designu pro vedení pozornosti uživatele.
Home Automation
Domácí automatizace
Použití chytrých zařízení a IoT pro automatizaci a řízení domácích procesů, jako je osvětlení, vytápění nebo bezpečnostní systémy.
House List
Interní seznam adresátů
Seznam e-mailových adres, které firma shromáždila a má na ně souhlas k zasílání marketingových zpráv.
HTML Emails
HTML e-maily
E-maily ve formátu html, které obsahují obrázky, písma a layouty pro lepší vizuální prezentaci.
Hybrid Cloud
Hybridní cloud
Typ cloudové infrastruktury, která kombinuje datová centra na místě nebo soukromé cloudové zdroje s veřejnými cloudovými službami.
Hybrid Learning
Hybridní učení
viz Blended Learning
Hyperautomation
Hyperautomatizace
Používání pokročilých technologií pro automatizaci procesů a rozšíření schopností lidí.
HTML
Hypertext Markup Language
Hypertextový značkovací jazyk
Standardní značkovací jazyk používaný pro tvorbu a strukturování obsahu na internetu.
PHP
Hypertext Preprocessor
Hypertextový preprocesor
Skriptovací jazyk na straně serveru pro vývoj dynamických webových aplikací.
HTTP
Hypertext Transfer Protocol
Základní protokol používaný pro přenos dat na webu, zejména webových stránek.
HTTPS
Hypertext Transfer Protocol Secure
Rozšíření HTTP podporující šifrování pro zabezpečení přenosu dat.
I
Immersion
Ponoření
Pocit být úplně pohlcen virtuálním prostředím, často zlepšený pomocí realistických zvukových a vizuálních efektů.
Impressions
Počet zobrazení
Počet zobrazení sociálního média, ukazuje, kolikrát byl příspěvek viděn.
In App Purchases
Nákupy v aplikaci
Nákupy provedené přímo v aplikaci.
Inbound Marketing
Příchozí marketing
Marketingová strategie, která láká zákazníky prostřednictvím užitečného a relevantního obsahu.
Influencer
Osoba s významným dopadem na sociálních médiích.
Influencer Marketing
Influencer marketing
Marketingová strategie, která se zaměřuje na vlivné osobnosti ve společnosti, aby propagovaly značku nebo produkty.
Informal Learning
Neformální učení
Učení, které probíhá mimo strukturované vzdělávací prostředí.
IaaS
Infrastructure as a Service
Infrastruktura jako služba
Forma cloud computingu, která poskytuje virtualizované infrastrukturní zdroje přes internet.
Instagram Marketing
Marketing na Instagramu
Použití sociální sítě Instagram pro marketingové účely.
Instructional Design
Instruktážní design
Proces určení a tvorby vzdělávacích zážitků k řešení výkonových problémů skupiny lidí.
ILT
Instructor Led Training
Výuka vedená instruktorem
Výuka v reálném čase vedená instruktorem, může probíhat osobně nebo virtuálně.
IDE
Integrated Development Environment
Integrované vývojové prostředí
Integrované vývojové prostředí, které kombinuje různé nástroje pro psaní a testování kódu.
IMAP
Internet Message Access Protocol
Protokol pro přístup k internetovým zprávám
Standard pro přístup k e-mailům na vzdáleném serveru, umožňující uživatelům číst e-maily bez jejich stahování.
IoT
Internet of Things
Internet věcí
Propojení každodenních předmětů s internetem, což umožňuje sběr a výměnu dat.
Inventory Management
Správa zásob
Proces objednávání, ukládání, používání a prodeje zásob podniku.
IoT Industrial
Průmyslový IoT
Použití IoT technologií v průmyslových aplikacích, jako je sledování a optimalizace výrobních procesů.
IoT Platform
IoT platforma
Softwarové řešení, které umožňuje propojení, monitorování a správu IoT zařízení.
IP Address
IP adresa
Číselný identifikátor přidělený každému zařízení připojenému k internetu, který umožňuje jeho identifikaci a lokalizaci v síti.
IP Warming/Warm-up
Rozehřátí IP adresy
Postupné zvyšování množství e-mailů odesílaných z nové IP adresy, aby byla uznána jako legitimní.
Iterativity
Iterativní vývoj
Proces opakovaného zlepšování produktu nebo projektu.
J
JavaScript
Programovací jazyk používaný k přidání interaktivních prvků na webových stránkách.
JPEG
Joint Photographic Experts Group
Běžně používaný formát pro kompresi digitálních obrázků.
K
Kerning
Úprava prostoru mezi jednotlivými písmeny nebo znaky pro dosažení esteticky příjemného vzhledu textu.
KPI
Key Performance Indicator
Klíčový ukazatel výkonu
Metrika používaná k měření úspěšnosti různých marketingových nebo obchodních aktivit.
Keyword
Klíčové slovo
Slovo nebo fráze používaná pro optimalizaci vyhledávání a SEO strategií. Klíčové slovo, podle kterého uživatelé hledají na internetu.
Keyword Optimization
Optimalizace klíčových slov
Proces výběru a používání relevantních klíčových slov pro zlepšení viditelnosti ve vyhledávačích.
Keyword Research
Výzkum klíčových slov
Aktivita zaměřená na nalezení a analýzu klíčových slov, která návštěvníci používají při vyhledávání.
L
Landing Page
Přistávací/cílová stránka
Speciálně navržená stránka na webu, která je optimalizována pro konverzi návštěvníků, například pro registraci nebo prodej produktu. Slouží jako cíl pro uživatele po kliknutí na reklamu nebo odkaz.
LLM
Large Language Model
Rozsáhlý jazykový model
Typ AI modelu, který analyzuje a generuje lidský jazyk na základě obrovského množství textových dat.
Lead
Potenciální zákazník
Uživatel s potenciálem stát se zákazníkem, kontakt.
Lead Generation
Generování leadů
Proces získávání potenciálních zákazníků pro vaše produkty nebo služby.
Lead Nurturing
Péče o potenciální zákazníky
Proces budování dlouhodobých vztahů s potenciálními zákazníky.
Link Building
Budování odkazů
Proces získávání zpětných odkazů z jiných webových stránek na vlastní web pro zlepšení pozice ve vyhledávačích, důležitý pro SEO.
LinkedIn Marketing
Marketing na LinkedIn
Využití platformy LinkedIn pro propagaci značek a angažmá s profesionály.
List Segmentation
Segmentace seznamu
Rozdělení kontaktů do skupin pro cílené e-mailové kampaně.
Live Streaming
Živé vysílání
Vysílání videa v reálném čase prostřednictvím sociálních médií.
Local SEO
Místní SEO
Optimalizace on-line obsahu pro zlepšení viditelnosti ve vyhledáváních v konkrétní geografické lokalitě.
Low Code
Vývoj s minimálním kódováním
Vývojové platformy, které umožňují sestavovat aplikace s minimálním programováním.
M
ML
Machine Learning
Strojové učení
Obor AI, který se zaměřuje na vývoj algoritmů a technik umožňujících počítačům učit se a vylepšovat své výkony na základě zkušeností a dat bez explicitního programování.
Machine Vision
Strojové vidění
Schopnost počítačů „vidět“ a interpretovat obrazy a videa.
Mailbox
E-mailová schránka
Místo na serveru, kde jsou uchovávány e-maily uživatele.
Malware
Škodlivý software
Jakýkoliv software používaný k poškození počítačů, serverů nebo počítačových sítí.
Market Segmentation
Segmentace trhu
Proces rozdělení trhu na menší skupiny s podobnými potřebami nebo chováním, které vyžadují odlišné marketingové strategie.
Marketing Automation
Automatizace marketingu
Automatické odesílání e-mailů na základě předem nastavených spouštěčů.
Marketing Strategy
Marketingová strategie
Plán nebo přístup, který firma používá k dosažení svých marketingových cílů.
Marketing Funnel
Marketingový Trychtýř
Model popisující cestu zákazníka od prvního kontaktu se značkou až po koupi produktu. Zaměřuje se na zvyšování povědomí o značce nebo obsahu.
Marketplace
On-line tržiště
On-line platforma, která propojuje prodejce a kupující, umožňuje jim provádět transakce, jako je Amazon nebo eBay.
Meme
Humorný obrázek, video nebo text, který se rychle šíří on-line.
Meta Tags
Meta tagy
Snippety kódu v html, které poskytují informace o obsahu webové stránky pro vyhledávače a webové prohlížeče.
Microcopy
Mikrotexty
Krátké textové prvky na webových stránkách nebo v aplikacích, které vedou a informují uživatele.
MR
Mixed Reality
Smíšená realita
Kombinace VR a AR, kde virtuální objekty jsou integrovány do reálného světa.
Mobile Learning
Mobilní učení
Vzdělávání, které probíhá na mobilních zařízeních, umožňuje učení kdykoliv a kdekoliv.
Mobile Marketing
Mobilní marketing
Marketingové aktivity zaměřené na dosažení cílového publika prostřednictvím jejich mobilních zařízení.
Mobile Optimization
Optimalizace pro mobilní zařízení
Proces optimalizace webu pro zobrazení a použití na mobilních zařízeních.
Motion Tracking
Sledování pohybu
Systém, který sleduje fyzický pohyb uživatele a převádí jej do pohybu ve virtuálním prostředí.
Multihosting
Služba umožňující hostování více webových stránek na jednom hostingovém účtu.
Multichannel Marketing
Vícekanálový marketing
Marketingová strategie, která využívá několik různých komunikačních kanálů k dosažení cílového publika.
Multimedia
Multimédia
Použití různých médií, jako jsou text, grafika, audio a video, ve vzdělávacích materiálech.
N
Native Advertising
Nativní reklama
Typ reklamy na sociálních médiích, která se vizuálně a obsahově přizpůsobuje organickému obsahu platformy.
Native Development
Nativní vývoj
Vývoj nativní aplikace pro konkrétní mobilní platformu s použitím specifických jazyků a nástrojů této platformy.
Natural Language Processing
Zpracování přirozeného jazyka
Schopnost počítače rozumět, interpretovat a reagovat na lidský jazyk.
Natural Language Understanding
Porozumění přirozenému jazyku
Schopnost AI modelů rozumět a interpretovat lidský jazyk.
Neural Network
Neuronová síť
Síť umělých neuronů napodobujících funkce lidského mozku, používaná v úlohách jako rozpoznávání obrazu nebo zpracování přirozeného jazyka.
Newsletter
Zpravodaj
Periodický e-mail posílaný předplatitelům, obsahující informace, novinky nebo marketingový obsah.
Niche Market
Tržní nika
Specifický segment trhu se speciálními potřebami a preferencemi.
No Code
Vývoj bez kódování
Vývoj aplikací bez potřeby programování, používání vizuálních a intuitivních rozhraní.
O
Online Advertising
On-line reklama
Forma marketingu a reklamy, která využívá internet k doručení propagačních marketingových zpráv spotřebitelům.
Online Business
On-line podnikání
Komerční aktivity prováděné on-line, včetně prodeje produktů a poskytování služeb.
Online Learning
On-line učení
Jakýkoliv typ vzdělávání prováděný na počítači, obvykle prostřednictvím internetu.
Online Marketing
On-line marketing
Marketingové aktivity prováděné prostřednictvím internetu k dosažení širšího publika.
Online Payment Processing
Zpracování on-line plateb
Systémy a služby umožňující elektronické převody peněz a zpracování platebních transakcí.
Open Rate
Míra otevření
Procento otevření e-mailu z celkového počtu odeslaných.
Opt-in/Opt-out
Volba přihlášení/odhlášení
Proces, kdy uživatel souhlasí nebo odmítá odběr marketingových e-mailů.
Order Fulfillment
Zpracování objednávek
Proces od přijetí objednávky až po doručení produktu zákazníkovi.
Organic Reach
Organický dosah
Počet unikátních uživatelů, kteří viděli příspěvek bez placené propagace.
Organic Search
Organické vyhledávání
Výsledky vyhledávání, které se objevují přirozeně a nejsou placené.
Organic Traffic
Organická návštěvnost
Návštěvnost webu a sítí získaná přirozeně, bez placené reklamy, obvykle prostřednictvím vyhledávačů nebo postů na sítích.
Outbound Marketing
Odchozí marketing
Tradiční forma marketingu, kde firma iniciuje konverzaci a posílá své zprávy ven do publika.
P
PaaS
Platform as a Service
Platforma jako služba
Forma cloud computingu, kde poskytovatel nabízí platformu s nástroji a službami pro vývoj a provoz aplikací.
Page Per Session
Stránky na relaci
Průměrný počet stránek, které uživatelé zhlédnou během jedné návštěvy. Vyšší číslo může naznačovat vyšší angažovanost.
Page Views
Zobrazení stránky
Počet zobrazení jednotlivých stránek na webu. Tato metrika pomáhá pochopit, které obsahy jsou pro uživatele nejzajímavější.
Paid Reach
Placený dosah
Počet unikátních uživatelů, kteří viděli příspěvek díky placené reklamě.
Pain Points
Body bolesti
Specifické problémy, které potenciální zákazníci vašeho produktu nebo služby zažívají.
PPC
Pay Per Click
Platba za kliknutí
Model internetové reklamy a reklamy na sociálních sítích, kde inzerent platí pokaždé, když je na jeho reklamu kliknuto.
Payment Gateway
Platební brána
Služba pro e-commerce, která zpracovává platební transakce kreditními a debetními kartami.
Penetration Testing
Testování průniku
Proces, při kterém bezpečnostní experti simuluji útoky na systémy nebo aplikace za účelem identifikace a opravy zranitelností.
Phishing
Typ podvodu, kde útočníci posílají podvodné zprávy. Obvykle prostřednictvím e-mailů, které se zdají být z legitimního zdroje, aby získali citlivé informace, jako jsou hesla a kreditní karty.
Pixel
Malý kód umístěný na webové stránce, který sbírá data o návštěvnosti a chování uživatelů.
Plugin
Doplňkový modul
Softwarová komponenta, která přidává specifickou funkci nebo vlastnost do stávajícího softwarového systému.
POP3
Post Office Protocol, Verze 3
Poštovní protokol, verze 3
Protokol používaný pro stahování e-mailů z poštovního serveru na lokální počítač.
Predictive Analytics
Prediktivní analýza
Použití dat, statistických algoritmů a technik strojového učení k předpovídání budoucích výsledků.
Private Cloud
Soukromý cloud
Cloudové prostředí, jehož zdroje jsou dostupné pouze vybraným uživatelům, nikoli všeobecné veřejnosti.
Product Photography
Produktová fotografie
Praxe fotografování produktů s cílem je co nejvýhodněji prezentovat pro reklamu nebo on-line prodej.
Programming Languages
Programovací jazyky
Jazyky používané pro vývoj mobilních aplikací, například Kotlin pro Android nebo Swift pro iOS.
Project Management Tools
Nástroje pro projektové řízení
Softwarové aplikace jako Asana a Trello, které pomáhají organizovat, sledovat a spravovat projektové úkoly.
Prompt
Textový vstup poskytnutý uživatelem pro generování odpovědi nebo akce AI systémem.
Proof Points
Důkazové body
Konkrétní informace nebo data používaná k podpoře marketingových tvrzení a zvýšení důvěryhodnosti.
Provider
Poskytovatel
Společnost poskytující přístup k internetovým nebo jiným síťovým službám.
Public Cloud
Veřejný cloud
Cloudové prostředí, jehož zdroje na vyžádání jsou dostupné široké veřejnosti.
Push Notifications
Push notifikace
Oznámení z aplikací, která se zobrazují na obrazovce mobilního zařízení.
Q
Query
Dotaz
Hledaný výraz nebo fráze vložená uživatelem do vyhledávače.
Quick Response Code
QR kód
Druh dvourozměrného čárového kódu, který lze skenovat pomocí smartphone pro získání informací o produktech, službách nebo pro přesměrování na webovou stránku.
R
Ransomware
Výkupné
Typ škodlivého softwaru, který blokuje přístup k systému nebo osobním souborům a požaduje výkupné za jejich uvolnění.
Rating
Hodnocení
Systém hodnocení, který uživatelům umožňuje vyjádřit spokojenost nebo kvalitu produktu, služby nebo obsahu.
Reels
Formát krátkých videí na sociálních sítích, který umožňuje uživatelům vytvářet a sdílet poutavý obsah.
Referral Traffic
Referralová návštěvnost
Návštěvníci, kteří přišli na web z jiných stránek prostřednictvím odkazů (kromě vyhledávačů a sociálních médií).
Reinforcement Learning
Zpevňující učení
Metoda strojového učení, kde se model učí na základě zpětné vazby ve formě odměn a trestů.
Remarketing
Cílení reklam na uživatele, kteří již dříve projevili zájem o produkt nebo službu.
Responsive Design
Responzivní design
Přístup k webdesignu, který se zaměřuje na vytvoření stránek, jež efektivně fungují a dobře vypadají na různých zařízeních a velikostech obrazovek.
Retargeting
On-line reklamní technika, která zobrazuje reklamy lidem, kteří již navštívili váš web.
Retention List
Seznam pro udržení kontaktu
Seznam e-mailových adresátů vytvořený za účelem udržení dlouhodobých vztahů s existujícími klienty nebo zájemci.
ROI
Return on Investment
Návratnost investice
Metrika výkonnosti, která vyhodnocuje efektivitu investice.
RGB
Red, green, blue (červená, zelená, modrá). Barevný model pro digitální média.
RGB vs. CMYK
RGB se používá pro digitální média (červená, zelená, modrá), zatímco CMYK se používá pro tisk (azurová, purpurová, žlutá, černá).
Robotics
Robotika
Věda a technologie robotů, využívá AI pro automatizaci úloh.
S
Sales Funnel
Prodejní trychtýř
Proces, kterým prochází potenciální zákazník od prvního kontaktu až po nákup.
Script
Skript
Sekvence příkazů pro automatizaci úloh na webovém serveru nebo v prohlížeči.
SEM
Search Engine Marketing
Marketing ve vyhledávačích
SEM se z velké části zaměřuje na používání placené reklamy ke zvýšení návštěvnosti prostřednictvím služeb, jako jsou reklamy Google nebo reklamy Bing. Je založen na analýze klíčových slov.
SEO
Search Engine Optimization
Optimalizace pro vyhledávače
Proces optimalizace on-line obsahu, aby byl lépe indexován vyhledávači a objevil se ve vyšších pozicích ve výsledcích vyhledávání.
Seeding
Zahřívání
Strategie šíření obsahu nebo produktů mezi první uživatele s cílem zvýšit jejich viditelnost. Zahřívání publika.
Segments
Segmentace
Proces rozdělení návštěvníků webu nebo kontaktů v e-mailové databázi do skupin na základě určitých kritérií, jako jsou demografické údaje, chování nebo zdroj návštěvnosti. Umožňuje přizpůsobit analýzu specifickým skupinám uživatelů.
Self Paced Learning
Samořízené učení
Typ vzdělávání, kde student kontroluje tempo učení.
Sensor
Senzor
Zařízení, které detekuje a reaguje na nějaký typ vstupu z fyzického prostředí jako je světlo, teplo, pohyb, vlhkost, tlak atd.
Sentiment Analysis
Analýza sentimentu
Použití AI k analýze a interpretaci lidských emocí z textu.
SEO Copywriting
SEO tvorba obsahu
Tvorba obsahu, který je optimalizován pro vyhledávače, s cílem zlepšit viditelnost ve výsledcích vyhledávání a přilákat kvalitní organický provoz.
SEO Title Tag
SEO titulkový tag
HTML element specifikující název webové stránky, který je důležitý pro SEO. Pomáhá vyhledávačům pochopit obsah stránky.
SEO Tools
Nástroje pro SEO
Nástroje jako SEMrush a Ahrefs, které pomáhají s optimalizací webových stránek pro lepší umístění ve vyhledávačích.
Server
Počítačový systém poskytující data nebo služby jiným počítačům v síti.
Session Duration
Délka sezení
Průměrná doba, kterou uživatelé stráví na webu během jedné návštěvy. Delší doba může znamenat vyšší zapojení uživatelů.
Share
Sdílení
Funkce na sociálních médiích, která umožňuje uživatelům sdílet obsah s ostatními.
Shared Hosting
Sdílený hosting
Typ hostingu, kde několik webových stránek sdílí zdroje jednoho serveru.
Shopping Cart Software
Software pro nákupní košík
Aplikace umožňující zákazníkům nakupovat na e-commerce webech.
SMTP
Simple Mail Transfer Protocol
Protokol pro přenos jednoduché pošty
Internetový standard pro přenos e-mailů mezi poštovními servery.
SOI
Single Opt-In
Jednoduchý opt-in
Metody přihlášení k odběru e-mailového marketingu.
Smart City
Chytré město
Město, které využívá IoT zařízení a technologie k optimalizaci provozu, zlepšení infrastruktury a zvýšení kvality života obyvatel.
Smart Device
Chytré zařízení
Přístroj s internetovým připojením, který může komunikovat s dalšími zařízeními nebo uživateli.
Smart Home
Chytrý dům
Dům vybavený IoT zařízeními, které umožňují automatizaci a vzdálené ovládání domácích systémů.
Snippet
Úryvek
Krátký text nebo kód, který poskytuje stručný obsah nebo funkci na webové stránce.
Social Commerce
Sociální obchodování
Prodej produktů přímo prostřednictvím sociálních médií.
Social Listening
Sociální naslouchání
Sledování a analýza konverzací a trendů na sociálních médiích, aby značky lépe porozuměly svému publiku.
Social Media
Sociální média
Platformy jako Facebook, Instagram a X, které lidem umožňují sdílet obsah a komunikovat.
Social Media Analytics
Analýza sociálních médií
Nástroje a metody pro sledování a analýzu výkonu na sociálních médiích.
Social Media Learning
Učení skrz sociální média
Získávání informací a dovedností prostřednictvím sociálních technologií.
Social Media Management
Správa sociálních médií
Proces správy on-line interakce a obsahu napříč sociálními sítěmi.
Social Media Marketing
Marketing na sociálních médiích
Použití sociálních médií a sociálních sítí k propagaci produktů a služeb nebo značky.
Social Media Monitoring
Monitorování sociálních médií
Sledování a analýza obsahu a interakcí na sociálních médiích pro získání vhledů a lepší pochopení chování publiku.
Social Media ROI
Návratnost investic do sociálních médií
Měření účinnosti sociálněmediálních kampaní v porovnání s náklady.
SDK
Software Development Kit
Softwarový vývojový kit
Sada nástrojů a programů pro vývoj aplikací pro konkrétní platformy.
SaaS
Software as a Service
Software jako služba
Forma cloud computingu, která poskytuje aplikace přes internet a umožňuje uživatelům přístup k softwaru bez lokální instalace.
Spam
Nevyžádané hromadné e-maily, příp. příspěvky nebo komentáře na sítích, často obsahující reklamy nebo podvody.
Spatial Audio
Prostorový zvuk
Audio technologie, která simuluje zvuky v 3D prostoru, což zvyšuje pocit ponoření ve virtuálním prostoru.
Speech Recognition
Rozpoznávání řeči
Schopnost AI rozpoznat a interpretovat lidskou řeč.
Spoofing
Falešná identita
Podvodná praxe, při které útočník předstírá, že je legitimní uživatel nebo zařízení, aby získal neoprávněný přístup nebo rozšířil škodlivý software.
SSL Certificate
SSL certifikát
Technologie zabezpečení, která zajišťuje šifrované spojení mezi webovým serverem a prohlížečem.
Story
Příběh
Formát obsahu na sociálních médiích, který se obvykle zobrazuje dočasně (například 24 hodin).
Storytelling
Vyprávění příběhu
Technika psaní, kdy se příběh používá k zapojení čtenářů a vytvoření emocionálního spojení s brandem nebo produktem.
Streaming
Streamování
Přenos videa nebo audio obsahu v reálném čase přes internet.
Supervised Learning
Supervizované učení
Model učení, kde systém je trénován na datech s předem známými odpověďmi.
T
Target Audience
Cílové publikum
Skupina lidí, na kterou je marketingový obsah nebo reklama cílí.
Target Market
Cílový trh
Specifická skupina spotřebitelů, na kterou se podnik zaměřuje se svými produkty a marketingovými aktivitami.
Targeting
Cílení
Proces výběru specifické cílové skupiny pro zobrazení reklam nebo příspěvků na sociálních sítích.
Tone of Voice
Tón hlasu
Postoj nebo emocionální vnímání, charakteristický způsob, jakým brand komunikuje svou osobnost a hodnoty prostřednictvím psaného slova.
Traffic
Provoz
Počet návštěvníků nebo zobrazení, které webová stránka obdrží.
Traffic Sources
Zdroje návštěvnosti
Určuje, odkud návštěvníci přicházejí na web. Může zahrnovat organické vyhledávání, placené reklamy, sociální média, přímé návštěvy, odkazy z jiných stránek apod.
Trending Topic
Trendující téma
Téma nebo událost, která získala velkou popularitu na sociálních sítích během krátké doby.
Trojan Horse
Trójský kůň
Typ škodlivého softwaru, který je maskován jako legitimní software, ale který umožňuje útočníkovi přístup k infikovanému počítači.
Two Factor Authentication
Dvoufaktorová autentizace
Bezpečnostní proces, kde uživatel musí poskytnout dva rozdílné autentizační faktory k ověření identity.
Typography
Typografie
Umění a technika uspořádání písma a textu pro čitelnost a vizuální atraktivitu.
U
UI Design
Design vizuálu
UI design se zaměřuje na vzhled a interaktivitu aplikací.
URL
Uniform Resource Locator
Webová adresa
Jedinečná adresa pro identifikaci a lokalizaci zdrojů na internetu.
USP
Unique Selling Proposition
Unikátní prodejní nabídka
Jedinečná vlastnost produktu nebo služby, která jej odlišuje od konkurence a je klíčová pro přesvědčení zákazníků.
Unique Visitors
Unikátní návštěvníci
Počet jedinečných individuálních návštěvníků, kteří přišli na web v určitém časovém období. Každý návštěvník je počítán pouze jednou bez ohledu na počet návštěv.
Unsupervised Learning
Nesupervizované učení
Model učení, kde systém identifikuje vzory v datech bez předem definovaných odpovědí.
Updates
Aktualizace
Verze aplikace s novými funkcemi nebo opravami chyb.
User Behavior Analysis
Analýza chování uživatele
Studium, jak uživatelé interagují s webovými stránkami, včetně toho, jak se pohybují, na co klikají a jak dlouho zůstávají na stránkách.
User Engagement
Angažovanost uživatelů
Míra, kterou uživatelé interagují s obsahem, produktem nebo službou, často měřená stráveným časem, sdílením nebo komentáři.
UX
User Experience
Uživatelský zážitek
Proces designu zaměřený na vytváření webových stránek, které poskytují plynulé a intuitivní uživatelské zážitky, zahrnující intuitivní ovládání, použitelnost a uspokojení potřeb. Celkový zážitek uživatele při interakci s produktem nebo službou.
UGC
User Generated Content
Uživatelem generovaný obsah
Obsah vytvořený a sdílený uživateli sociálních sítí, jako jsou fotky, videa nebo texty, často propagovaný značkami pro autentičnost.
UI
User Interface
Uživatelské rozhraní
Rozhraní mezi člověkem a strojem, přes které uživatelé komunikují s digitálními zařízeními nebo aplikacemi. Aspekt webdesignu, který se zaměřuje na estetické prvky stránky, jako jsou rozložení, vizuální prvky a interaktivní prvky.
User Rating
Hodnocení uživatele
Hodnocení aplikací uživateli na základě jejich zkušeností.
UX Design
Design uživatelských zkušeností
Proces navrhování produktů, které poskytují smysluplné a relevantní zážitky uživatelům.
UX Writing
UX tvorba textů
Tvorba textů a obsahu, který přispívá k pozitivnímu uživatelskému zážitku na webových stránkách nebo v aplikacích.
V
Vector vs. Raster Graphics
Vektorová vs. rastrová grafika
Vektorová grafika se skládá z geometrických tvarů, je škálovatelná bez ztráty kvality, zatímco rastrová grafika je složena z pixelů a při změně velikosti může ztrácet kvalitu.
Video 360°
360stupňové video
Videozáznam, kde je záznam prováděn ve všech směrech současně a uživatel si může vybrat, kam se dívat.
Viral Content
Virální obsah
Obsah, který se rychle šíří na sociálních médiích díky vysokému počtu sdílení uživateli.
Viral Marketing
Virální marketing
Marketingová strategie, která se snaží využít existující sociální sítě k rychlému šíření zprávy o značce nebo produktu a stimuluje uživatele k šíření marketingového poselství.
VPN
Virtual Private Network
Virtuální privátní sít
Síť, která umožňuje bezpečné připojení k veřejné síti, jako je internet, a chrání uživatelská data a anonymitu.
VPS
Virtual Private Server
Virtuální soukromý server
Virtuální server poskytující větší kontrolu a zdroje než sdílený hosting.
VR
Virtual Reality
Virtuální realita
Vytváření úplně nového, digitálního prostředí, které uživatelé vnímají prostřednictvím speciálních headsetů.
Virtualization
Virtualizace
Proces vytváření virtuálních verzí výpočetních zdrojů.
VR/AR Headset
Headset pro VR/AR
Zařízení, které se nosí na hlavě a umožňuje uživatelům prožívat virtuální nebo rozšířenou realitu.
Vulnerability
Zranitelnost
Slabina v počítačovém systému nebo síti, kterou mohou útočníci využít k proniknutí nebo poškození systému.
W
Wearable Technology
Nositelná technologie
Elektronická zařízení, která lze nosit na těle jako doplňky nebo součást oblečení, často s IoT funkcionalitou.
Web Analytics
Webová analytika
Sběr, měření, analýza a vykazování webových dat pro pochopení a optimalizaci používání webu.
Webhosting
Služba, která poskytuje prostor na serveru pro uložení webových stránek, aby byly dostupné na internetu.
Webdesign
Umění a praxe vytváření webových stránek, včetně grafického designu, uživatelské přívětivosti a přístupnosti.
Webmail
Webová aplikace pro správu a přístup k e-mailovým schránkám přes internetový prohlížeč.
White Papers
Bílé knihy
Autoritativní zprávy nebo průvodce: pomáhají čtenářům pochopit složitý problém nebo se rozhodnout pro konkrétní řešení.
Whitelisting
Bílá listina
Bezpečnostní praxe, kdy jsou povoleny pouze specificky schválené aplikace nebo procesy pro běh na systému nebo síti.
Wireframe
Drátěný model
Zjednodušená vizualizace struktury webové stránky nebo aplikace, sloužící jako konceptuální návrh pro uspořádání prvků. Návrh rozložení a funkčnost ještě před designem.
WordPress
Nejpopulárnější systém pro správu obsahu (CMS), používaný pro tvorbu a správu webových stránek.
X
XHTML
Rozšířitelný HTML
Přísnější a čistší verze HTML pro webové stránky.
XML Sitemap
XML mapa webu
Soubor, který pomáhá vyhledávačům lépe procházet a indexovat webové stránky.
Z
Z-Index
Z-index
CSS vlastnost, která definuje, jak jsou vrstvy obsahu na webové stránce navrstveny nad sebou.
Zero Day Attack
Útok typu ZeroDay
Kybernetický útok, který využívá dosud neznámou zranitelnost v softwaru nebo hardwaru.

Miluju onlajn, technikálie, grafiku, focení, video a postproces. A taky gramatiku a on-line marketing. A osobní rozvoj.
To všechno se skvěle doplňuje s tvorbou autentického webu, který inspiruje a prodává. S tvorbou Sebevědomého webu a sebevědomého podnikání pro sebevědomou ženu.
Mým cílem je pomoci vám lépe pochopit a využít moc webových stránek a onlajnu pro vaše podnikání, abyste mohly snadněji dosahovat svých snů a cílů.
Pojďme se poznat!
Rezervuj si 25minutovou úvodní konzultaci k webu a podnikání nebo k mindsetu.
Řekni mi, co potřebuješ. Spolu to vyladíme.
Konzultace je zdarma a je nezávazná.